Corsa ecoFLEX, czyli niskie spalanie i poziom emisji CO2
oraz wiele radości z jazdy.

2011-01-29

  • Efektywna: 3,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów i 94 g/km CO2
  • Dynamiczna: 95 KM i 190 Nm momentu obrotowego
  • Przyjazna dla środowiska: system Start/Stop we wszystkich liniach modelowych do końca 2011

Auto oznaczone ecoFLEX jest wersją o najmniejszym zużyciu paliwa i najniższym poziomie emisji spalin w każdej z linii modelowych Opla. Nowa Corsa ecoFLEX doskonale ilustruje dążenie Opla do tworzenia ekologicznych aut, które dają mnóstwo przyjemności z jazdy. Nowa, super efektywna Corsa ecoFLEX jest napędzana wyrafinowanym silnikiem diesla
1.3 CDTI o mocy 70 kW/95 KM doładowanym turbiną
o zmiennej geometrii i zastosowaną nową technologią Start/Stop. Jednostka ta spełniająca standardy emisji Euro 5
i wyposażona w filtr cząstek stałych obniżający poziom emisji spalin, które są najgroźniejsze dla środowiska, potrzebuje jedynie 3,5 litra oleju napędowego na 100 km i emituje zaledwie 94 g/km CO2 w wersji trzydrzwiowej
(w pięciodrzwiowej: 3,6 l/100 km i 95 g/km) zapewniając jednocześnie dynamiczne osiągi. Dzięki Corsie ecoFLEX kierowcy flotowi i prywatni w wielu krajach Europy mogą skorzystać z obniżonych stawek podatków i mniejszych kosztów paliwa, nie zanieczyszczając powietrza cząstkami stałymi ze spalania oleju napędowego.


Silnik 1.3 CDTI napędzający Corsę ecoFLEX ma moc 70 kW/95 KM i wykorzystuje turbosprężarkę, aby osiągnąć imponujący moment obrotowy 190 Nm w zakresie 1750-3250 obr./min.


Jednostka napędowa Corsy ecoFLEX łączy dwa atuty: niewielką emisję CO2 oraz wysokie osiągi. Inżynierom Opla udało się to dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii, która znacząco poprawia osiągi silnika. Udoskonalili oni także kalibrację silnika, aby zwiększyć moment obrotowy na niskich obrotach oraz moc maksymalną, co pozwoliło na nowe zestrojenie skrzyni biegów. Dla aut pięciobiegowych wydłużono przełożenia, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa i poziom emisji CO2 do wartości poniżej 100 gramów. Nowa Corsa ecoFLEX rozwija prędkość maksymalną
177 km/h i potrzebuje tylko 12,3 sekundy aby osiągnąć 100 km/h.


Nie tylko technologia napędu czyni Corsę ecoFLEX super efektywną. Udoskonalono aerodynamikę auta obniżając je
o 20 mm oraz poprawiając przepływ powietrza przez wloty, a koła otrzymały nowe, bardziej efektywne kołpaki. Corsa ecoFLEX jest wyposażona w specjalne opony w rozmiarze 175/70, o niskich oporach toczenia, montowane na lżejszych, aerodynamicznie ukształtowanych stalowych felgach o rozmiarze 14 cali. Koła 15-calowe są dostępne jako opcja.

Opel ecoFLEX: System Start/Stop pomaga obniżyć emisję CO2

 

Opel kontynuuje wzbogacanie wyposażenia modeli ecoFLEX
o oszczędzającą paliwo technologię Start/Stop. Po Corsie
1.3 CDTI o mocy 55 kW/75 KM, która otrzymała ten system latem 2010 i obniżyła dzięki niemu zużycie paliwa o 10,8 proc. (z 4,5 do 4,0 l/100 km), teraz z technologii tej skorzysta najmocniejsza wersja silnika 1.3 CDTI. Do końca roku 2011 wszystkie linie modelowe Opla będą mogły być wyposażone
w tę przyjazną dla środowiska technologię.

 

Zasada działania systemu Start/Stop jest prosta. Silnik, który nie pracuje nie zużywa paliwa. Z systemem Start/Stop zamiast pracować na wolnych obrotach pod światłami lub
w ulicznym korku zostaje on wyłączony, kiedy kierowca wyrzuci „na luz” i zwolni pedał sprzęgła. Informuje o tym wskazówka obrotomierza, która wskazuje pole AUTOSTOP sygnalizując w ten sposób, że system jest w gotowości do ponownego uruchomienia silnika. Kiedy światło zmieni się na zielone lub samochody w korku zaczną się poruszać, kierowca po prostu wciskając pedał sprzęgła, uruchamia silnik,
a samochód jest gotowy do jazdy. Eliminując pracę na wolnych obrotach silnik emituje mniej spalin. Co więcej, bez szumu silnika postoje pod światłami stają się cichsze dla pasażerów auta oraz dla miejskich przechodniów i rowerzystów. Oczywiście, kierowcy zauważą największe korzyści w jeździe miejskiej. W cyklu miejskim Corsa 1.3 CDTI o mocy
70 kW/95 KM z systemem Start/Stop emituje 8,7 proc. mniej CO2 od tej samej wersji bez przyjaznej dla środowiska technologii i spala 4,2 l/100 km w porównaniu do 4,6 l/100 km. W cyklu mieszanym Corsa 1.3 CDTI z systemem Start/Stop potrzebuje tylko 3,5 litra oleju napędowego na 100 km.

 

Oczywiście, aby zapewnić pasażerom wygodę i bezpieczeństwo, klimatyzacja, wspomaganie kierownicy, czy układ hamulcowy działają nadal w czasie gdy silnik jest wyłączony. System Start/Stop nie może być aktywowany, jeśli nie jest to bezpieczne, czyli może negatywnie wpłynąć na pracę silnika lub narazić komfort pasażerów i kierowcy.

Aby system Start/Stop mógł zostać aktywowany muszą być spełnione następujące warunki:

  • całkowicie zamknięta pokrywa silnika
  • zamknięte drzwi kierowcy
  • zapięte pasy bezpieczeństwa
  • silnik rozgrzany do temperatury pracy
  • wystarczająco naładowany akumulator
  • temperatura płynu chłodzącego nie jest zbyt wysoka
  • temperatura zewnętrzna nie jest zbyt niska (poniżej -10°C),
    (poniżej tej temperatury system nie zostanie włączony)
  • podciśnienie w układzie wspomagania hamulców jest wystarczające
  • funkcja samooczyszczania filtra cząstek stałych nie jest aktywna


Jeśli nastąpi jakakolwiek zmiana tych warunków w czasie gdy silnik jest wyłączony przez funkcję AUTOSTOP, system może uruchomić silnik automatycznie bez udziału kierowcy. Manualne wyłączenie systemu jest możliwe po wciśnięciu przycisku ECO na konsoli centralnej. Wyłączenie jest sygnalizowane zgaśnięciem diody na przycisku.

 

Podczas automatycznego wyłączenia silnika odłączone zostanie ogrzewanie tylnej szyby oraz lusterek. Inne urządzenia zostaną przełączone w tryb oszczędzania energii, a system audio-informacyjny zostanie zabezpieczony przed utratą napięcia podczas restartu silnika. Dzięki temu nie ma potrzeby ponownego uruchamiania nawigacji.

ecoFLEX: Ciągłe udoskonalenia w trosce o środowisko


Opel wprowadził oznaczenie ecoFLEX w roku 2007 i od tamtej pory konsekwentnie rozwija swoje zaangażowanie w ochronę środowiska.


Debiutując w 2007 r., Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX
(55 kW/75 KM) zademonstrował imponująco niskie zużycie paliwa 4,5 l/100 km oraz emisję CO2 na poziomie zaledwie 119 g/km (w cyklu mieszanym). Rok później te wartości zostały zmniejszone do 109 g/km i 4,1 l/100 km, a nawet do 105 g i 4,0 l/100 km, kiedy auto nie było wyposażone w filtr cząstek stałych. Od stycznia 2010 Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX napędzana jest mocniejszym silnikiem 70 kW/95 KM, ale zużycie paliwa i emisję spalin udało się obniżyć do 3,7 l/100 km i 98 g/km CO2 (wersja trzydrzwiowa). Z systemem Start/Stop, Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX (70 kW/95 KM) osiąga dziś 94 g/km CO2 i spalanie rzędu 3,5 l/100 km. Oto siła postępu!


Obecnie, oprócz Corsy, Opel posiada w swojej ofercie kilka modeli ecoFLEX, w tym modele Insignii oraz Astry,
i kontynuuje udoskonalanie tej rodziny szczególnie oszczędnych samochodów.


Na przykład Insignia ecoFLEX wyróżnia się współczynnikiem oporu powietrza CD o wartości 0,26, co daje jej miejsce
w czołówce najbardziej opływowych sedanów na świecie. To auto łączy zużycie oleju napędowego i emisję spalin na poziomach 4,9 l/100 km i 129 g/km CO2 z mocą dochodzącą do 118 kW/160 KM (dla wersji Sports Tourer: 134 g/km CO2 i 5,1 l/100 km).


Nowa Astra 1.3 CDTI ecoFLEX, która zadebiutowała na początku tego roku, jest wyposażona w technologię Start/Stop, która zmniejsza zużycie paliwa do 3,9 litra oleju napędowego na 100 km, a emisję spalin do 104 g/km CO2 (dla wersji Sports Tourer: 4,1 litra i 109 g).


Od Agili do Zafiry, szeroka gama oferowanych przez Opla modeli ecoFLEX spełnia najrozmaitsze wymagania kierowców, zarówno pod kątem właściwości jezdnych jak i rożnych sposobów użytkowania pojazdu, pozostając dostępna dla ich portfeli. Bogata oferta możliwości zasilania różnymi rodzajami paliwa, oferowana w samochodach Opla, obejmuje silniki benzynowe, wysokoprężne oraz te na gaz LPG i CNG.