Nowy Opel Zafira Tourer – podróż pierwszą klasą

2011-05-31

  • Milowy krok – mistrz funkcjonalności nabiera cech klasy wyższej
  • Wyjątkowe rozwiązanie – komfort indywidualnych foteli znacznie powyżej standardu auta rodzinnego
  • Dynamiczny wygląd – atletyczna sylwetka i śmiało zarysowany przód nadwozia
  • Komfort i bezpieczeństwo – innowacyjne systemy ograniczają obciążenie kierowcy

Rüsselsheim.  Światowa premiera Opla Zafiry Tourer odbędzie się na 64. Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem, w dniach 15-25 września 2011.Zafira Tourer, oferująca funkcjonalność i wygodę, przenosi do klasy vanów znaną z Insignii wysoką jakość wykończenia, nowatorskie technologie oraz język nowej stylistyki Opla określany jako połączenie rzeźbiarskiego kunsztu z niemiecką precyzją.


Słowo „Tourer” w nazwie oznacza milowy krok naprzód. Wyposażona w zmodernizowany system siedzeń Flex7 trzecia generacja kompaktowego vana Opla ustanawia nowe standardy w zakresie funkcjonalności i jakości. Metamorfoza Zafiry to nie tylko większe możliwości aranżacji wnętrza – także oferowany komfort został podniesiony na wyższy poziom. Samochód zapewnia warunki prowadzenia i pełen wachlarz doznań rodem z aut klasy premium – dzięki finezyjnemu wzornictwu, przestronnej kabinie, zmodyfikowanemu zawieszeniu oraz nowatorskim technologiom poprawiającym komfort i bezpieczeństwo.


Synonim funkcjonalności oferuje teraz pasażerom tylnych foteli komfort klasy biznes


W chwili debiutu w roku 1999 pierwsza generacja Opla Zafiry była nie tylko pierwszym 7-miejscowym autem w swojej klasie. Wyznaczyła także nowe standardy w zakresie elastyczności aranżacji wnętrza, bez konieczności wyjmowania siedzeń. Opel sprzedał w Europie ponad 2,2 mln sztuk dwóch generacji tego modelu. Wraz z Merivą, europejskim liderem w klasie minivanów, Zafira sprawiła, że marka Opel stała się wzorem funkcjonalności w segmencie vanów.


Najwyższa funkcjonalność jest wizytówką nowej Zafiry Tourer. Projektanci Opla znacząco zmodernizowali inteligentny system siedzeń Flex7. Podczas gdy cały trzeci rząd można schować w podłodze bagażnika (tak jak w poprzedniej wersji), to drugi rząd został zaprojektowany na nowo. Zamiast jednej kanapy składa się on teraz z trzech indywidualnych foteli, które można złożyć na płasko i niezależnie przesuwać. Wzdłużny zakres regulacji każdego z nich wynosi aż 210 mm.


Ponadto, pasażerowie drugiego rzędu mogą skorzystać z wyjątkowego, dostępnego za dopłatą, systemu „Lounge Seating”, który zapewnia wygodę i przestrzeń rodem z luksusowej limuzyny. Dzięki inteligentnemu mechanizmowi oparcie środkowego fotela składa się i obraca tworząc podłokietniki dla pasażerów zewnętrznych siedzeń. Zakres wzdłużnej regulacji tylnych foteli jest w przypadku wyboru tego systemu zwiększony do 280 mm – o 70 mm więcej niż
w wyposażeniu standardowym i o 80 mm więcej niż w obecnej Zafirze. Co więcej, zewnętrzne siedzenia przesuwają się
o 50 mm do środka kabiny – to prawdziwa nowość w tej klasie aut.


Kombinacja wzdłużnej i poprzecznej regulacji ustawienia foteli zapewnia komfort klasy biznes i wrażenie podróżowania „salonką na kołach”, z maksimum przestrzeni i ergonomii dla każdego z pasażerów, którzy mogą teraz swobodnie zmieniać pozycję podczas jazdy. Ten nacisk na indywidualną wygodę sprawia, że Zafira Tourer jest czymś więcej niż autem rodzinnym. Projektanci Opla zamienili funkcjonalne wnętrze w oazę komfortu, gdzie można się odprężyć
i rozkoszować przestrzenią – zarówno w podróży służbowej, jak i podczas długiej wyprawy z przyjaciółmi lub rodziną.


Unikalne rozwiązania jeszcze bardziej zwiększają elastyczność Zafiry Tourer


Dzięki obszernej kabinie i elastycznemu systemowi siedzeń Zafira Tourer oferuje 710 l objętości bagażowej
w konfiguracji 5-miejscowej (o 65 l więcej niż obecna generacja Zafiry) oraz do 1 860 l (o 40 litrów więcej) ze złożonymi wszystkimi tylnymi fotelami.


Wnętrze Zafiry zapewnia także mnóstwo przestrzeni na drobiazgi, m.in. w rewolucyjnej, wielofunkcyjnej konsoli FlexConsole, stanowiącej rozwinięcie nowatorskiego systemu FlexRail wprowadzonego w ubiegłym roku w Merivie. To dostępne standardowo rozwiązanie jest kolejnym przykładem wyjątkowej funkcjonalności Zafiry Tourer. Podłokietnik ze schowkiem oraz uchwyty na napoje przesuwają się po aluminiowych szynach pozwalając na optymalne wykorzystanie przestrzeni pomiędzy przednimi fotelami – dokładnie tam, gdzie jest najlepiej dostępna i użyteczna.


Wraz z nową Zafirą Tourer zadebiutuje także druga generacja unikalnego, zintegrowanego bagażnika rowerowego FlexFix. Do tej pory 60 tys. nabywców Opli wybrało to wysoko oceniane rozwiązanie – schowany w tylnym zderzaku bagażnik, który wysuwa się jak szuflada. Jako rozwinięcie konstrukcji pierwszej generacji, system został zmodyfikowany
i otrzymał nowe mocowanie, które sprawia, że bagażnik jest jeszcze bardziej funkcjonalny i łatwiejszy w użytkowaniu.

Zafira Tourer wyróżnia się atletycznym wyglądem


„Zafira jest w gamie Opla symbolem funkcjonalności. Do trzeciej generacji modelu chcieliśmy wnieść więcej emocji oraz jakość klasy wyższej – mówi Mark Adams, wiceprezes Opla ds. wzornictwa – Opel Zafira Tourer zwraca uwagę opływową, sportową sylwetką i zapewnia wrażenia z jazdy jak w segmencie premium”.


Wyrazisty przód z dwoma charakterystycznymi elementami
w kształcie bumerangu, biegnącymi od krawędzi reflektorów
w dół do świateł przeciwmgielnych, charakterystyczne dla Opla centralne wybrzuszenie maski oraz mocno zarysowana trapezoidalna osłona chłodnicy stwarzają wrażenie dynamiki
i nowoczesności – rzadkość w świecie vanów. Tak jak w innych modelach Opla, reflektory Zafiry zawierają światła do jazdy dziennej w kształcie skrzydła.


Opływowe, aerodynamicznie i kunsztowne nadwozie Zafiry Tourer przypomina sylwetkę pociągu wysokich prędkości. Linia boczna okien wznosi się ku górze tworząc kształt kija hokejowego, co wydaje się popychać samochód do przodu,
a charakterystyczny dla Opla „motyw ostrza” wytłoczony na bokach karoserii dodaje mu jeszcze więcej dynamiki.


Kształt „skrzydła” widoczny w reflektorach odnajdziemy także w lampach tylnych, które mogą być wykonane
w technologii LED. Poprzeczny chromowany pas z logo Opla rozciąga się pomiędzy dzielonymi lampami nadając szerokiemu tyłowi Zafiry Tourer wygląd sportowego auta klasy premium.


Widoczność z miejsca kierowcy została znacząco poprawiona dzięki innej konstrukcji przodu nadwozia, z wąskimi słupkami „A”, dużymi oknami bocznymi oraz przesuniętymi lusterkami wstecznymi – teraz montowanymi na drzwiach.


W wysokiej jakości wnętrzu dominują dynamiczne, finezyjne kształty potęgujące wrażenie przestrzeni i komfortu. Jasną
i przestronną kabinę Zafiry Tourer można dodatkowo wzbogacić wybierając panoramiczną szybę przednią – nowatorskie rozwiązanie wprowadzone przez Opla w roku 2005 w Astrze GTC. Szyba przechodzi w szklany dach, wizualnie rozciągając się do samego tyłu auta.


Adaptacyjne zawieszenie FlexRide poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy


Mechatroniczne zawieszenie Zafiry Tourer zostało zaprojektowane tak, aby zapewnić optymalne tłumienie nierówności
i własności jezdne. Rozstaw osi i kół zwiększył się znacząco w porównaniu do poprzedniej generacji, co podniosło komfort jazdy i stabilność pojazdu. Rozstaw osi wynosi teraz 2 760 mm (+ 57 mm), a rozstaw kół 1 584 mm z przodu (+ 96 mm)
i 1 588 mm z tyłu (+ 78 mm).


Zafira Tourer wyposażona jest w układ przedniego zawieszenia pochodzący z Insignii, z ramą pomocniczą i kolumnami McPhersona. Rozwiązanie osi tylnej jest wyjątkowe jak na klasę vanów. Tak jak w nowej Astrze, stanowi ono połączenie belki zespolonej oraz drążka Watta. Taka konstrukcja ma wiele zalet – zapewnia doskonałą stabilność i kontrolę nad autem, komfort jazdy oraz izolację akustyczną, przy niższej masie i bardziej zwartej budowie niż zawieszenie wielowahaczowe, które nie zostawiłoby miejsca na zintegrowany bagażnik FlexFix oferowany w Zafirze Tourer.


Inteligentne, w pełni aktywne zawieszenie FlexRide, które jest wciąż wyjątkiem w tej klasie aut, poprawia komfort
i bezpieczeństwo jazdy Zafirą Tourer. Automatycznie dostosowuje się ono do warunków na drodze, prędkości pokonywania zakrętów, ruchów nadwozia i indywidualnego stylu jazdy, zapewniając maksymalną stabilność. Oferuje wybór trzech trybów pracy – zrównoważony „Standard”, komfortowy „Tour” i bardziej dynamiczny „Sport”.

Większe bezpieczeństwo dzięki inteligentnym systemom wspomagającym


Bogaty zestaw nowatorskich systemów wspomagających kierowcę poprawia komfort jazdy oraz poziom bezpieczeństwa nowej Zafiry Tourer.


Nowym rozwiązaniem w gamie modeli Opla jest oparty na technice radarowej adaptacyjny tempomat ACC z systemem awaryjnego hamowania CMB, który stale mierzy odległość do poprzedzających pojazdów. Jeśli zadana bezpieczna odległość zmniejsza się, system automatycznie redukuje prędkość lub, w wyjątkowych przypadkach, uruchamia awaryjne hamowanie, aby uniknąć kolizji.


Wraz z Oplem Zafirą Tourer zadebiutuje druga generacja systemu kamery Opel Eye. Tak jak poprzednio, zawiera on układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu LDW. System rozpoznawania znaków drogowych TSR został znacznie zmodernizowany i rozszerzony. Kamera wspomaga także inne funkcje, takie jak:

  • Wskazanie odległości do poprzedzającego pojazdu FDI – wizualna informacja na tablicy przyrządów.
  • System ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji FCA – wizualne i dźwiękowe ostrzeżenie o możliwej kolizji
    z poprzedzającym pojazdem.
  • Inteligentna regulacja zasięgu świateł ILR – nowa funkcja systemu adaptacyjnych reflektorów biksenonowych AFL+ dostosowuje zasięg wiązki świateł mijania do odległości od poprzedzającego pojazdu i stale optymalizuje oświetlenie drogi, bez oślepiania innych kierowców.


W Zafirze Tourer zadebiutują także inne systemy wspomagające kierowcę:

  • System monitorowania martwego pola SBSA – ostrzega kierowcę o możliwości kolizji przy zmianie pasa ruchu.
  • Zaawansowany system wspomagający parkowanie APA – pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce i kieruje go podczas parkowania, a kamera cofania sprawia, że najtrudniejsze manewry stają się bardzo proste.


Wysoce efektywne silniki wysokoprężne i benzynowe dostępne od debiutu rynkowego


Od wejścia na rynek Opel Zafira Tourer będzie dostępny z trzema wersjami turbodiesla 2.0 CDTI w technice common rail, znanego z modeli Astra i Insignia, oferującego moc 81 kW/110 KM i 96 kW/130 KM oraz w zmodernizowanej najmocniejszej wersji 121 kW/165 KM. Gama silników benzynowych obejmuje dwie oszczędne jednostki o zmniejszonej pojemności 1.4 ECOTEC Turbo o mocy 88 kW/120 KM i 103 kW/140 KM. Dostępne są sześciobiegowe skrzynie manualne lub automatyczne.


Nową technologię Start/Stop, która pomaga oszczędzać paliwo, zwłaszcza w ruchu miejskim, Opel oferuje zarówno
z benzynowym silnikami 1.4 Turbo jak i z dieslami 2.0 CDTI


Tuż po debiucie Zafira Tourer będzie także dostępna w ekologicznej wersji ecoFLEX oraz w wariantach napędzanych gazem CNG i LPG. Kilka miesięcy później wprowadzone zostaną wersje o wysokich osiągach, w tym napędzane silnikami benzynowymi zupełnie nowej generacji.


Rozszerzona paleta vanów Opla obejmuje dwa modele Zafiry


Rynek kompaktowych vanów, który od początku 2010 r. znów rośnie, powinien za sprawą nowego modelu Opla dostać kolejny impuls. Obecny Opel Zafira będzie nadal oferowany, obok nowej, bardziej nowoczesnej Zafiry Tourer, co pozwoli bardziej tradycyjnym klientom na wybór funkcjonalnego i elastycznego kompaktowego vana za niewygórowaną cenę.


Paleta vanów Opla obejmuje teraz mikrovana Agilę (o długości nadwozia 3,74 m), małą Merivę (4,29 m) oraz kompaktową Zafirę (4,47 m) i Zafirę Tourer (4,66 m).


Oba modele Zafiry będą produkowane wyłącznie w niemieckiej fabryce Opla w Bochum.