Klasa kompaktowa Opla – 75 lat sukcesów

2011-11-30

  • 1936 – Kadett pierwszym kompaktem Opla
  • Symbol technicznego zaawansowania i szerokiej gamy wariantów
  • Po pięciu generacjach Kadetta jego miejsce zajmuje Astra
  • 2011 – Astra GTC debiutuje na Salonie Samochodowym we Frankfurcie

Aktualności Opla - 75 lat sukcesów klasy kompaktowej Opla

Rüsselsheim. Historia pięciodrzwiowej Astry, modelu Sports Tourer i GTC zaczęła się 75 lat temu. Kompakt Opla, który nosił wtedy nazwę Kadett, położył fundamenty pod historię sukcesu popularnego, niezawodnego i wyrafinowanego technicznie pojazdu, która trwa do dziś.

 

Kadett pierwszym autem kompaktowym


W roku 1936 roku, roku igrzysk olimpijskich, Opel był już jednym z największych producentów aut
w Europie. Dzięki Kadettowi Opel rozszerzył gamę swoich modeli i wkroczył do segmentu samochodów kompaktowych. Projektując nowe modele inżynierowie z Rüsselsheim wykorzystali udane rozwiązania z poprzednich konstrukcji. Kadett otrzymał czterocylindrowy silnik o pojemności 1,1 l i mocy 23 KM pochodzący z modelu P4, a nowoczesny kształt przejął od modelu Olympia. Po raz pierwszy konstrukcję produkowanego seryjnie samochodu oparto na samonośnym, stalowym nadwoziu. Na początku dostępne były dwie wersje: sedan i kabriolet. Obie miały cztery miejsca, dwoje drzwi i cenę wyjściową 2 100 marek. Wersje czterodrzwiowe były eksportowane. Do wstrzymania cywilnej produkcji w roku 1940 sprzedano 100 tys. Kadettów pierwszej generacji. Po zakończeniu wojny, w 1945 roku, alianci postanowili przekazać wyposażenie fabryki
i dokumentację techniczną Związkowi Radzieckiemu. Produkowany w ZSRR do lat 50-tych Moskwicz 400 był wersją pierwszego Kadetta.

Aktualności Opla - 75 lat sukcesów klasy kompaktowej Opla

Opel Kadett staje się gwiazdą

Począwszy od roku 1962 z taśm fabryki w Bochum zjeżdżał nowy Kadett wyposażony w silnik 1.0
z wałkiem rozrządu w głowicy, o mocy 40 KM. Kompaktowy Opel, który wyróżniał się przestronnością i zaawansowaniem rozwiązań technicznych, szybko stał się niezwykle popularny. Podczas gdy wiele większych modeli dysponowało tylko trzema biegami, Kadett A – dostępny jako sedan i kombi – miał już czterostopniową skrzynię biegów. Krótko potem na rynek wjechało coupé
o mocy 48 KM. Trzecia generacja, debiutująca na jesieni 1965 r., dostępna była w bogatym wyborze wersji. Gama aut produkowanych w Bochum obejmowała cztero- i dwudrzwiowe sedany, limuzynę ze ściętym nadwoziem typu fastback, dwie wersje coupé oraz trzy- i pięciomiejscowe kombi. Od 1967 r. dostępna była luksusowa edycja Olympia, z elementami wyposażenia modelu Rekord, oraz sportowy Kadett Rallye, który był wystawiany przez Opla do rajdów. Do 1973 r. wyprodukowano 2,7 mln sztuk Kadettów B.

 

Szalone lata siedemdziesiąte – emocje i radość życia

 

Następna generacja, Kadett C, zadebiutowała jako sedan, kombi i coupé. Sportowe coupé GT/E 1975 było na początku napędzane silnikiem 1,9 l z wtryskiem paliwa. Zupełnie nową wersją był Kadett City – trzydrzwiowe auto z dużą klapą tylną. Był to także pierwszy niemiecki kompaktowy hatchback z napędem na tylną oś. Po raz pierwszy od lat 30-tych
w 1976 r. Opel zaoferował specjalny model kompaktowy z otwieranym dachem. Ten kabriolet otrzymał nazwę „Aero” i był wytwarzany przez producenta nadwozi Baur w Stuttgarcie. W celu usztywnienia nadwozia i lepszej ochrony pasażerów „Aero” wyposażony był w pałąk przeciwkapotażowy typu targa. Do roku 1979 wyprodukowano 1,7 mln Kadettów C.

 

Wjazd w nowoczesność – napęd na przód i poprzecznie umieszczone silniki

 

Piąta generacja Opla Kadetta zapoczątkowała erę napędu na przednią oś i silników umieszczonych poprzecznie. Nowy czterocylindrowy silnik 1.3 był pierwszą jednostką napędową Opla z wałkiem rozrządu osadzonym w głowicy z lekkich stopów. Później na bazie tego silnika powstał diesel o pojemności 1,6 – pierwszy silnik wysokoprężny w klasie kompakt. Nowa architektura napędu przyniosła najwięcej korzyści pasażerom. Powiększyła się kabina i przestrzeń na bagaż. Hasło reklamowe głosiło: „Najmłodszy Opel – nowy Kadett. Ma to, czego pragnie wielu! ”, na przykład doroczną nagrodę „Złotej Kierownicy”. W 1979 roku to prestiżowe trofeum zdobył także Kadett D. był on dostępny jako hatchback oraz cieszące się wielką popularnością kombi, wersja stale obecna w gamie modeli kompaktowych Opla. Z oferty wypadła jednak tradycyjna wersja sedan oraz kabriolet. Obie powróciły dopiero w modelu Kadett E.

 

Niskie opory powietrza i wiele nagród

 

W sierpniu 1984 roku Opel przedstawił nowy model Kadetta w typowej gamie wersji. Sportowy GSi z napędem na przód, dysponujący mocą 115 KM miał współczynnik oporu powietrza wynoszący zaledwie 0,30, co czyniło go najbardziej aerodynamicznym sedanem świata. Na 51. Międzynarodowym Salonie Samochodowym we Frankfurcie Opel zaprezentował wersję kabriolet. Powstała ona w centrum projektowym w Rüsselsheim we współpracy z Nuccio Bertone. Tak jak poprzednik, Kadett E zdobył nagrodę „Złotej Kierownicy”. W sumie wyprodukowano ponad 3,7 mln aut tego typu. Do roku 1989 produkcja Kadettów wszystkich generacji przekroczyła 10 mln.

Opel - Opel compact class: 75-year-old success story

20 lat temu – nowa nazwa, ta sama klasa

Choć producent z Rüsselsheim kontynuuował alfabetyczne, wewnętrzne oznaczenie nowej generacji literką F, to tradycyjna nazwa „Kadett” odeszła do historii. Nowy kompakt Opla otrzymał nazwę „Astra”. Już dwadzieścia lat temu ten nowicjusz imponował
w zakresie ochrony pasażerów przed skutkami uderzeń bocznych i był wyposażony w napinacze pasów bezpieczeństwa. Ustanowił także nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa biernego oraz technologii napędu alternatywnymi paliwami – po raz pierwszy kompaktowy Opel mógł być zasilany gazem CNG. Na długo przed debiutem modelu Ampera, eksperymentalna Astra F jeździła nawet na prąd. Pierwsza generacja Opla Astry, produkowana do 1988 r., znalazła ponad
4 mln nabywców. Stanowi to rekord sprzedaży w historii marki. Z początkiem roku 1988 do produkcji weszła Astra G. Tę generację wyróżniała niezwykła różnorodność oferowanych wersji.

W uzupełnieniu trzy- i pięciodrzwiowego hatchbacka, oferowane były także kabriolet oraz coupé, a także pięciodrzwiowe kombi o nazwie Caravan. Opel położył wielki nacisk na dostępność technologii obniżających zużycie paliwa. Dynamika
i radość z jazdy nie zostały jednak zaniedbane. W roku 1999 zadebiutował sportowy model OPC z silnikiem 2.0 o mocy
160 KM. Z początkiem nowego stulecia na rynek weszła Astra Eco4, pierwsze auto w klasie kompaktów zużywające 4 l benzyny na 100 km. Astra G stała się także bazą dla pierwszego kompaktowego minivana Zafira, który ustanowił nowe standardy funkcjonalności systemem aranżacji siedzeń Flex 7.

 

Trzecia generacja Astry, o oznaczeniu H, zadebiutowała w 2004 r. Nowe rozwiązania obejmowały system elektronicznego sterowania siłą tłumienia amortyzatorów, który automatycznie dostosowuje ich pracę do zmieniających się warunków i stylu jazdy, oraz reflektory z dynamicznym doświetlaniem zakrętów. Astra TwinTop wyróżniała się trzyczęściowym sztywnym składanym dachem, który otwierał się lub zamykał w 30 sek. za naciśnięciem przycisku. Nowa Astra GTC oferowała pasażerom niezwykłe widoki dzięki dostępnej za dopłatą panoramicznej szybie przedniej. Ta wersja była pierwszym seryjnie produkowanym autem z przednią szybą rozciągającą się do połowy dachu.

Aktualności Opla - 75 lat sukcesów klasy kompaktowej Opla

Nowe GTC jest niejako esencją filozofii czwartej generacji modelu Astra, która weszła na rynek w roku 2009. To sportowe kompaktowe coupé, po raz pierwszy zaprezentowane na 64. Salonie Samochodowym we Frankfurcie w 2011 r. zostało wyposażone w wyjątkowo wyrafinowane zawieszenie zawierające oś przednią z kolumnami HiPerStrut, poprawiające własności jezdne. Inne nowatorskie rozwiązania GTC obejmują systemy wspomagające kierowcę, takie jak drugiej generacji kamera Opel Eye oraz zaawansowany system adaptacyjnych reflektorów AFL+. Ukoronowaniem będzie wyczynowa wersja OPC (Opel Performance Center), która latem 2012 uzupełni gamę modeli. Pomimo sportowego charakteru, funkcjonalność i oszczędność paliwa są tutaj tak samo istotne, jak w przypadku modeli Kadetta. Inżynierowie
z Rüsselsheim pracują obecnie nad kolejnymi modelami Astry. Po 75 latach i ponad 21 mln sprzedanych aut, historia Kadetta i Astry toczy się dalej. Tak więc, stary slogan reklamowy z lat 50-tych „Opel klasy kompakt jest po prostu OK” wciąż przyciąga klientów.