Opel Astra 2.0 CDTI z systemem Start/Stop: oszczędza
więcej paliwa niż kiedykolwiek wcześniej

2011-04-05

  • Zużycie paliwa zaledwie 4,5 l/100 km i emisja CO2 119 g/km – moc 118 kW/160KM
  • Zużycie paliwa i emisja CO2 w ruchu miejskim zredukowana o 13%
  • Do wiosny 2012 w ofercie Opla znajdzie się aż 34 różnych kombinacji samochód/silnik z systemem Start/Stop

Rüsselsheim. Opel oferuje teraz 160-konną Astrę 2.0 CDTI (118 kW/160 KM) z przyjazną dla środowiska, oszczędzającą paliwo technologią ecoFLEX, która obejmuje również zaawansowaną funkcję Start/Stop. Pakiet ecoFLEX, który dostępny jest jako wyposażenie dodatkowe dla modelu 2.0 CDTI z sześciobiegową, manualną skrzynią biegów, wpływa na znaczne obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 w cyklu miejskim: nawet do 0,8l na 100 km – co stanowi spadek rzędu 13%.


W cyklu mieszanym średnia emisja CO2 w przypadku pięciodrzwiowej Astry z systemem Start/Stop spada ze 129 do 119 g/km, a spalanie z 4,9 do 4,5 l na 100 km. Podsumowując, Astra łączy w sobie wyjątkową oszczędność paliwa, wysokie osiągi (118 kW/160 KM) oraz potężny moment obrotowy (350 Nm). Astra Sports Tourer z technologią ecoFLEX jest równie imponująca, ponieważ spala teraz 4,7 l ropy na 100 km, a nie jak wcześniej 5,1 l. Co się zaś tyczy emisji CO2 to wynosi ona teraz nie 134 a 124 g/km.


Wprowadzenie systemu Start/Stop do pakietu ecoFLEX jest następnym krokiem na drodze obniżania poziomu spalania
i emisji dwutlenku węgla. System ten opracowany został przez inżynierów, pracowników firmy Opel i obecny jest również
w dopiero co wprowadzonym na rynek modelu Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX, w którym moc 70 kW/95 KM potrzebuje jedynie 3,5 l ropy na każde 100 km, a emisja CO2 wynosi 94 g/km.


System Start/Stop dostępny jest obecnie w modelach Agila, Corsa i Astra. Do wiosny 2012 w ofercie Opla znajdzie się aż 34 różnych kombinacji samochód/silnik z tym systemem, który dostępny będzie dla wszystkich modeli Astry z silnikiem diesla i benzynowym, z manualną skrzynią biegów.

Technologia spalania CleanTech jeszcze bardziej zwiększa wydajność

Kolejną technologią wprowadzoną do silnika 2.0 CDTI jako część pakietu ecoFLEX, mającą na celu dalsze obniżenie poziomu spalania jest innowacyjna technologia CleanTech, która gwarantuje wyjątkowo czyste spalanie oraz dodatkowo zmniejsza hałas dochodzący z silnika. System ten składa się
z obwodu zamkniętego, który dostosowuje wtrysk paliwa do procesu spalania w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że silnik pracuje ciszej i bardziej wydajnie. Ponadto, łożyskowanie wału rozrządu o zmniejszonym tarciu sprawia, że silnik spala jeszcze mniej paliwa.

 

Wszystkie modele Astry z manualną skrzynią biegów wyposażone są we wskaźnik zmiany biegu na wyższy tzw. „zieloną strzałkę”, która pomaga kierowcy aktywnie wpływać na obniżenie spalania poprzez wskazywanie na wielofunkcyjnym wyświetlaczu idealnego momentu do zmiany biegu na wyższy.

 

Korzyści i funkcje systemu Start/Stop

 

Automatyczny, autorski system Opla Start/Stop zmniejsza czas przestoju silnika, a co za tym idzie emisję gazów do atmosfery oraz emisję hałasu – co jest z korzyścią nie tylko dla pasażerów auta, ale również dla wszystkich użytkowników dróg, szczególnie na terenach miejskich. Zasada jest prosta: silnik, który nie pracuje nie zużywa paliwa, Zamiast przestoju w pracy podczas czekania np. na czerwonym świetle lub przejeździe kolejowym silnik wyłącza się automatycznie w chwili, gdy kierowca wrzuci bieg jałowy i zdejmie nogę ze sprzęgła (tryb „Autostop”). Gdy światło zmieni się na zielone, kierowca wciskając pedał sprzęgła restartuje silnik, następnie wciska pierwszy bieg i rusza.

 

Ze względów bezpieczeństwa i dla wygody pasażerów, regulator temperatury oraz podciśnieniowy siłownik wspomagający pozostają aktywne w trybie „Autostop”.

 

Jeśli wymaga tego sytuacja, np. w powolnym ruchu miejskim kierowca może manualnie wyłączyć system Start/Stop za pomocą przycisku „eco”.

 

Aby system Start/Stop działał prawidłowo muszą zostać spełnione następujące kryteria:

  • Zamknięta jest pokrywa silnika
  • Zamknięte są drzwi kierowcy
  • Kierowca ma zapięty pas bezpieczeństwa
  • Silnik jest rozgrzany
  • Akumulator jest wystarczająco naładowany i w dobrym stanie
  • Temperatura na zewnątrz przekracza 0°C (w przypadku temperatury poniżej zera działanie trybu „Autostop” jest ograniczone)
  • Funkcja odladzania nie jest włączona
  • Przy włączonej klimatyzacji, temperatura w kabinie nie odbiega znacznie od wartości nastawionej
  • Podciśnienie w układzie wspomagania hamulców
    jest wystarczające
  • funkcja samooczyszczania filtra cząstek stałych DPF (silniki diesla) jest nieaktywna

Gdy jeden z powyższych parametrów zmienia się w czasie gdy silnik jest nieaktywny (tryb „Autostop”) może dojść do automatycznego uruchomienia silnika. W trybie „Autostop”, który może trwać maksymalnie do pięciu minut, komponenty pobierające energię takie jak ogrzewanie tylnej szyby czy lusterek bocznych zostają wyłączone, a inne przełączają się na tryb oszczędny. Napięcie dla systemu audio-informacyjnego jest zawsze dostępne, aby system nawigacji nie wymagał przeprogramowania po ponownym uruchomieniu silnika.

System Start/Stop w modelu Opel Astra 2.0 CDTI składa się z ponad 20 podsystemów i nowych komponentów, takich jak:

  • Silniejszy rozrusznik, który służyć będzie bezawaryjnie przez cały cykl życia i użytkowania pojazdu.
  • Wydajny akumulator AGM (Absorbent Glass Mat), który zapewnia maksimum niezawodności systemu elektrycznego i możliwość natychmiastowego uruchomienia silnika zawsze i w każdych warunkach.
  • Inteligentną kontrolkę akumulatora z czujnikiem, która także zapewnia niezawodność i wysoką jakość w trakcie użytkowania pojazdu.
  • Specjalny system zarządzający energią, aby silnik uruchamiał się bez żadnych problemów.
  • Wyłącznik systemu Start/Stop z napisem „eco”, który pozwala kierowcy manualnie wyłączyć działanie systemu.

 

Pakiet ecoFLEX z systemem Start/Stop dostępny jest w cenie 1 000 zł (z VAT)