Nowy Opel Astra GTC: Dynamiczna sylwetka, sportowe własności jezdne

2011-06-07

  • Porywająca stylistyka – sportowe coupé o dynamicznych proporcjach i nisko osadzonej sylwetce

  • Wyjątkowe zawieszenie – wszystkie wersje GTC są wyposażone w zmodyfikowane sportowe zawieszenie przednie

  • Doskonały do codziennego użytku – przestronny, funkcjonalny i pełen nowatorskich technologii

Nowy Opel Astra GTC: Dynamiczna sylwetka, sportowe własności jezdne

Rüsselsheim. Nadchodząca jesień będzie dla Opla wyjątkowo intensywna. Firma wprowadza trzy nowe modele, które mają szansę zyskać miano kultowych: Amperę – samochód elektryczny o zwiększonym zasięgu, nowej generacji Zafirę Tourer – mistrza funkcjonalności i komfortu oraz Astrę GTC – sportową, trzydrzwiową wersję przeboju Opla. Premiera Astry GTC odbędzie się na 64. Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem, w dniach 15-25 września 2011.


Nowa Astra GTC wyróżnia się dynamiczną stylistyką i nadzwyczajnymi własnościami jezdnymi. Finezyjnie wyrzeźbione nadwozie,
z wyrazistymi akcentami, ma opływową linię w stylu coupé. Wszystkie wersje Astry GTC korzystają z zaawansowanego zawieszenia przedniego opartego na kolumnach HiPerStrut, które doskonale współgra z opatentowanym przez Opla rozwiązaniem zastosowanym na tylnej osi – drążkiem Watta. Ta unikalna kombinacja daje niedoścignioną stabilność i precyzję prowadzenia. Tylko kilka sportowych samochodów w tej klasie oferuje tak wyrafinowaną architekturę przedniej osi.


„Astra GTC to prawdziwy sportowiec w rodzinie Opla” – mówi Karl-Friedrich Stracke, dyrektor generalny Opla. „Została zaprojektowana i skonstruowana w naszym ośrodku w Rüsselsheim, jako wzbudzające pożądanie sportowe coupé dostarczające ekscytujących wrażeń z jazdy, o przestronnym i funkcjonalnym wnętrzu, dostępne za niewygórowaną cenę. Jesteśmy pewni, że wniesie świeży powiew do segmentu sportowych kompaktów”.


GTC jest najbardziej postępową Astrą czwartej generacji, tak pod względem stylistyki, jak i własności jezdnych. Osiągając około 15 do 20 proc. udział w sprzedaży w gamie modelowej Astry, GTC wzmocni ofertę kompaktowych modeli Opla, których udział w segmencie wzrósł z 8,3 proc. w 2009 do 11,4 proc. w 2010 r.


Atletyczne nadwozie podkreślone ostrymi liniami przetłoczeń


Inspiracją dla nowej Astry GTC był koncepcyjny Opel GTC Paris, zaprezentowany ubiegłej jesieni na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Paryżu. Astra GTC – pięciomiejscowy kompakt z charakterystycznym nadwoziem coupé
o dynamicznych proporcjach – jest unikalną konstrukcją, nie dzielącą żadnego elementu nadwozia z innymi modelami Astry poza osadzeniem zewnętrznych lusterek i anteną dachową. Sześć z siedmiu wzorów felg w rozmiarach od 17 do 20 cali, także zostało zaprojektowanych wyłącznie dla GTC.


„Pragnęliśmy, aby Astra GTC była najdoskonalszą manifestacją języka stylistyki Opla, określanego jako połączenie artystycznego kunsztu i niemieckiej precyzji oraz ucieleśniała naszą pasję do samochodów – mówi Mark Adams, wiceprezes Opla ds. projektowania”. Jednocześnie dążyliśmy do tego, aby wyraz emocjonalny nie przesłonił walorów funkcjonalnych – Astra GTC jest innowacyjnym i dostępnym dla każdego samochodem marzeń”.


Dynamiczne kształty profilu auta projektanci osiągnęli ograniczając liczbę przetłoczeń – jedynie trzy, intrygujące linie kreślą kształt Astry GTC. Pierwsza, delikatna i niezakłócona, biegnąca od szczytu przednich drzwi w dół do tylnego błotnika dodaje sylwetce dynamiki – charakterystyczne dla Opla ostrze zwrócone jest w tę samą stronę, jak w modelu Insignia. Druga linia będąca przedłużeniem klamki rozciąga się do tyłu nadwozia, podkreślając atletyczną, szeroko osadzoną sylwetkę GTC. Trzecia linia tworzona przez chromowaną listwę biegnącą wzdłuż górnej krawędzi okien, wyznacza opływowy, sportowy profil dachu i kieruje wzrok ku ostro zarysowanemu tylnemu spojlerowi.


Płynnie ukształtowany przód auta wyróżnia się typowym dla Opla środkowym przetłoczeniem pokrywy silnika i jest podkreślony wąskimi reflektorami w formie „oczu orła” zawierającymi światła do jazdy dziennej w kształcie skrzydeł. Pomiędzy nimi rozciąga się chromowana listwa z logo Opla oraz oddzielna, umieszczona niżej trapezoidalna osłona chłodnicy, dodająca autu sportowego charakteru.


Ukształtowanie górnej części błotników to najbardziej ekspresyjna część nadwozia Astry GTC. Ich muskularna stylistyka nadaje autu imponujących proporcji i osadza je mocno na drodze, podkreślając niską, szeroką i „przyklejoną do drogi” sylwetkę. Linia słupka C zsuwa się ku tyłowi przechodząc płynnie w spojler, idealnie zespolony z profilem dachu. Opcjonalne oświetlenie LED nawiązujące ponownie do kształtu skrzydła, nadaje wyrazistości szerokim tylnym lampom.

Nowy Opel Astra GTC: Dynamiczna sylwetka, sportowe własności jezdne

Wyjątkowa, zaawansowana konstrukcja przedniego zawieszenia dodaje prowadzeniu pikanterii


Mechatroniczne zawieszenie Astry GTC wyposażone jest
w wyjątkowe, zaawansowane rozwiązanie przedniej osi, podobne do wykorzystywanego w Insignii OPC. Poprawia ono dynamikę jazdy i zapewnia bardziej bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego – cechy, których oczekują kierowcy samochodów sportowych.


W porównaniu do pięciodrzwiowej Astry prześwit GTC jest obniżony o 15 mm, a wymiary podwozia są nieznacznie większe. Ponieważ wahacze z tyłu musiały zostać wydłużone, rozstaw osi urósł o 10 mm – z 2685 do 2695 mm. Rozstaw kół obu osi jest także szerszy – 1584 (+40 mm) z przodu i 1588 (+30 mm) z tyłu. Pozwoliło to na zastosowanie sportowych kół o zwiększonej średnicy, które poprawiają stabilność, przyczepność i wygląd auta.



Jednak największa zmiana nie jest widoczna na pierwszy rzut oka. Wszystkie wersje Astry GTC, bez względu na silnik
i poziom wyposażenia, są wyposażone w rozwiązanie dostępne wyłącznie w samochodach sportowych wyższej klasy – przednie zawieszenie HiPerStrut. W porównaniu z tradycyjnymi kolumnami McPhersona zastosowanymi w innych modelach Astry, HiPerStrut ma zmniejszony kąt nachylenia i osadzenie sworznia oraz mniejszą długość zwrotnicy. Poprawia to sterowność i przyczepność, redukując wpływ wysokiego momentu obrotowego na układ kierowniczy oraz pozwala na szybsze pokonywanie zakrętów. Kierowca Astry GTC ma zagwarantowane sportowe wrażenia oraz większą precyzję i bezpośrednie reakcje układu kierowniczego.


Ponadto, HiPerStrut ogranicza zjawisko poprzecznych ruchów opony na feldze, co pozwoliło zastosować koła
o zwiększonej średnicy. To wysokiej klasy rozwiązanie, które „przykleja” auto do drogi, zapewnia kierowcom Astr GTC frajdę z jazdy i to jeszcze zanim do salonów trafią jej prawdziwie sportowe wersje.


Architektura tylnej osi łączy belkę skrętną z drążkiem Watta. Ta pomysłowa konstrukcja, zaprojektowana przez inżynierów Opla, udowodniła już swoje walory w pozostałych modelach Astry. Jest lżejsza i bardziej zwarta od zawieszenia wielowahaczowego, przy czym zapewnia większy komfort, doskonałe wyciszenie oraz wspaniałą stabilność
i kontrolę.


Zawieszenie Astry GTC zostało perfekcyjnie dopasowane do inteligentnego, systemu adaptacyjnego zawieszenia FlexRide. System poprawia własności jezdne, zwłaszcza podczas pokonywania zakrętów. Zmienia charakterystykę układu kierowniczego w zależności od warunków na drodze, prędkości na łuku, sił poprzecznych działających na nadwozie oraz indywidualnego stylu prowadzenia. Lepsze trzymanie drogi i stabilność auta to także większe bezpieczeństwo
w sytuacjach krytycznych. Ponadto, FlexRide oferuje trzy tryby pracy, umożliwiając zmianę charakteru auta za naciśnięciem jednego przycisku. W każdej chwili kierowca może wybrać zrównoważony tryb Standard, komfortowy Tour lub dynamiczny Sport.

Nowy Opel Astra GTC: Dynamiczna sylwetka, sportowe własności jezdne

Na początek cztery silniki – wersje sportowe wkrótce


Na początku Astra GTC będzie dostępna z czterema jednostkami napędowymi do wyboru – jednym dieslem
i trzema silnikami benzynowymi.


Zmodernizowany turbodiesel z technologią common rail 2.0 CDTI, osiągający teraz moc 121 kW/165 KM, wyposażony jest w filtr cząstek stałych oraz 6-biegową skrzynię manualną.
Z silnikiem oferowany będzie nowy system Start/Stop Opla, który zmniejsza zużycie paliwa w cyklu miejskim. Diesel 2.0 CDTI łączy doskonałe osiągi z wysoką efektywnością. Dzięki funkcji „overboost” rozwija moment obrotowy o wartości do 380 Nm i rozpędza Astrę GTC do 100 km/h w ciągu 8,9 sek do prędkości maksymalnej 210 km/h. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym nie przekracza 4,9 l/100 km, a poziom emisji CO2 wynosi 129 g/km. Z 56-litrowym zbiornikiem Astra GTC 2.0 CDTI oferuje zasięg do 1100 km.


System Start/Stop może być także wyposażeniem wersji z benzynowymi silnikami 1.4 Turbo o mocach 88 kW/120 KM
i 103 kW/140 KM. Jednostki współpracują z 6-biegowymi manualnymi skrzyniami, rozwijając moment obrotowy 200 Nm spalają 5,9 l/100 km (139 g/km CO2). Na szczycie oferty jednostek benzynowych znajduje się na razie silnik 1.6 Turbo
o mocy 132 kW/180 KM z 6-biegową skrzynią manualną, rozpędzający auto do prędkości maksymalnej 220 km/h.


Wraz z debiutem na Salonie Samochodowym we Frankfurcie nad Menem do oferty trafi poszerzona gama silników. Najmocniejsze wersje, w tym wyczynowa OPC, pojawią się w roku 2012.


Innowacyjne technologie zwiększają przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo


Bez względu na rodzaj silnika, prowadzenie Astry GTC jest ekscytującym doświadczeniem, przede wszystkim dzięki jej wyjątkowemu zawieszeniu. Stosując liczne nowatorskie systemy, udało się dodatkowo podnieść poziom przyjemności
z jazdy i bezpieczeństwa.


Druga generacja, opartego na wielofunkcyjnej kamerze, systemu Opel Eye posiada udoskonalone i rozszerzone funkcje. Układ TSR rozpoznaje więcej znaków drogowych, a jego informacje wzbogacają dane z nawigacji. Poza znanym z innych modeli Opla układem LDW, ostrzegającym o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu, kamera służy także nowej funkcji FDI, która za pomocą wyświetlacza na zestawie wskaźników informuje kierowcę o odległości do pojazdu poprzedzającego.


W Astrze GTC zadebiutuje nowa, czwarta generacja systemu adaptacyjnych reflektorów biksenonowych AFL. Poza dziewięcioma trybami pracy systemu AFL+, w tym automatycznemu ustawianiu zasięgu świateł drogowych w zależności od obecności innych pojazdów – nowy system może zostać wzbogacony o układ ILR, który wykorzystuje kamerę Opel Eye do pomiaru odległości od poprzedzającego pojazdu i odpowiednio ustawia zasięg świateł mijania. Pozwala to na optymizację oświetlenia drogi bez oślepiania innych użytkowników. Astra GTC jest wyposażona w najlepszy system oświetlenia w swojej klasie.

Nowy Opel Astra GTC: Dynamiczna sylwetka, sportowe własności jezdne

Stylowa i inteligentna konstrukcja


W porównaniu do konkurentów Astra GTC nie rezygnuje
z funkcjonalności, pomimo nadwozia o kształcie coupé. Nie tylko pomieści we wnętrzu pięć osób, ale także zapewnia od 370 do 1 235 litrów przestrzeni na bagaż – średnio ponad
200 l więcej od jej rynkowych rywali. Pojemność schowków
w kabinie została zwiększona o 50 proc. w porównaniu do poprzedniej generacji, także dzięki zastosowaniu elektrycznego hamulca postojowego, który uwolnił przestrzeń w konsoli środkowej – dokładnie tam, gdzie schowek jest najbardziej użyteczny.


Wysokiej klasy wykonanie wnętrza Astry GTC łączy wyraziste kształty i dynamiczne linie, a jego sportowy charakter podkreślają nowe tkaniny, kolory i materiały wykończeniowe dostępne w obu wersjach, Enjoy i Sport. Oferowane będą też nowe tapicerki skórzane, łączące pokrycia Nappa i Alcantara. Ekscytujący charakter GTC wzmacnia sportowa kierownica jeszcze lepiej leżąca w dłoniach kierowcy.


Przednie fotele Astry GTC zapewniają najszerszy zakres regulacji w tym segmencie. Jako opcja dostępne są ergonomicznie ukształtowane siedzenia, ustawiane w ośmiu kierunkach, o 4-kierunkowej regulacji poduszki odcinka lędźwiowego i z wysuwanym przedłużeniem siedziska, certyfikowane przez niezależne niemieckie stowarzyszenie lekarzy ortopedów AGR.


Astra GTC została zaprojektowana i skonstruowana w Międzynarodowym Centrum Rozwoju Technicznego w Rüsselsheim
i będzie produkowana w polskich zakładach Opla w Gliwicach.


W Niemczech samochód można zamawiać od 7 czerwca 2011 z czterema silnikami i w dwóch wersjach wyposażenia. Ceny wynoszą od 21 750 euro (Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo 88 kW/120 KM) do 27 855 (Astra GTC Sport 2.0 CDTI 121 kW/165 KM).