Światowa premiera – Opel GTC Paris. Studium fascynacji prędkością.

2010-09-20

  • Rzeźbiarski kunszt: agresywne proporcje i dynamiczna linia nadwozia
  • Niemiecka inżynieria: 213 kW/290 KM 2.0 Turbo DI i adaptacyjne zawieszenie FlexRide
  • Rozsądna cena: samochód marzeń dostępny dla każdego
  • Studium, które wyznacza kierunek rozwoju marki

Paryż/Rüsselsheim. Samochód koncepcyjny GTC Paris uosabia motoryzacyjne fascynacje twórców Opla. Pokazuje jak jego inżynierowie potrafią wykorzystać nowy język wzornictwa marki, aby stworzyć sportową, pełną ekspresji formę.


Kunsztownie wyrzeźbionemu nadwoziu Opla GTC Paris nadali płynne i dynamiczne linie. To prawdziwa uczta dla oczu. To auto jest jednocześnie połączeniem niemieckiej precyzji inżynierskiej i nowatorskich rozwiązań technicznych takich, jak benzynowy silnik 2.0 Turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa, czy adaptacyjne zawieszenie FlexRide najnowszej generacji oraz mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Ten trzydrzwiowy kompakt, to czysta, sportowa forma – prosta
i ekspresyjna zarazem, śmiała i ponadczasowa. Zgodnie z dziedzictwem Opla, GTC Paris to zapowiedź dostępnego dla każdego samochodu marzeń, wyznaczająca kierunek
rozwoju marki. To energia i entuzjazm, podkreślone wyrazistym kolorem nadwozia – czerwienią płynnego metalu.


Studium koncepcyjne GTC Paris zostało pokazane na Salonie Samochodowym w Paryżu, jako godne dopełnienie światowej premiery Opla Astry Sports Tourer. Pojazd ten wskazuje, jak może wyglądać wersja trzydrzwiowa Astry czwartej generacji.

Nadwozie: atletyczne kształty sprintera

Mierząc 4,46m GTC Paris jest kompaktowym, sportowym autem mogącym pomieścić pięć osób. Jego nadwozie jest smukłe, pozbawione zbędnych przetłoczeń. Trzy wyraziste linie nadają sylwetce dynamicznego napięcia rzeźbiąc kształt auta. Znane z Insignii przetłoczenie boczne w formie ostrza ma w GTC Paris ten sam kierunek – od przednich drzwi
w górę ku rozszerzającemu się muskularnemu tyłowi auta. Inna, charakterystyczna linia nadwozia przebiega wzdłuż okien, jasną kreską szczotkowanego aluminium, podkreślając łagodnie wygięty kształt dachu, aż do tylnego spoilera.

 

Szerokie błotniki Opla GTC Paris nadają mu wygląd przygotowanego do skoku drapieżnika i wzmacniają sylwetkę auta na drodze. Linia słupka C opada ku tyłowi i przechodzi w zintegrowany z linią dachu tylny spoiler.

 

Czysty kształt przedniej części nadwozia zdominowany jest przez klasyczną, chromowaną belkę z firmowym logo Opla. Wąskie przednie reflektory i dużych rozmiarów trapezoidalny wlot powietrza w dolnej części zderzaka podkreślają sportowy charakter auta. Linia diodowych świateł do jazdy dziennej zamknięta jest chromowaną ramką widoczną pod przezroczystą osłoną reflektorów.

 

Szeroki rozstaw kół robi szczególne wrażenie z tyłu auta, wyrzeźbionego wyjątkowo atletycznie i podkreślonego światłami tylnymi LED w kształcie skrzydła, nocą wyróżniającymi tego Opla w miejskiej dżungli.

 

Aerodynamikę 21-calowych obręczy poprawiają nakładki na piasty wykonane z włókien węglowych.

Wnętrze: zaprojektowane dla kierowcy

W uzupełnieniu dynamicznej formy nadwozia, wnętrze GTC Paris wyróżniają płynne linie i gładkie powierzchnie oraz wysmakowana tapicerka. Nie ma wątpliwości – tu rządzi kierowca. Kontrastowe kolory – jak czerwony fotel kierowcy
i czarny kokpit z czerwonymi akcentami – podkreślają sportowy charakter auta, wyrażony również mottem wytłoczonym laserowo na tapicerce foteli. „A prędkość była czystym pięknem” – to myśl zaczerpnięta z powieści Richarda Bacha „Mewa”.

 

Sportowe, kubełkowe siedzenia przednie zostały zaprojektowane specjalnie dla GTC Paris. Faktura tapicerki rozciągniętej na tytanowej ramie wyraziście ukształtowanych foteli nawiązuje do wzoru nakładek obręczy kół.

 

Sportowe koło kierownicy jest czarne i ma metalowe wstawki ozdobne. Na desce rozdzielczej odnajdziemy motywy skrzydła i ostrza. Kształt ostrza wykorzystano też na chromowych klamkach wewnętrznych i w konsoli drążka zmiany biegów. Zarys skrzydła dostrzeżemy w otaczającej pasażerów przednich foteli linii kokpitu, ciągnącej się łukiem aż po drzwi.

 

Do pokrycia siedzeń, wyłożenia podłogi auta i wykończenia tablicy przyrządów projektanci Opla użyli skóry i tkaniny
z mikrowłókien. Tym klasycznym materiałom nadano nowoczesny wygląd, nie tylko poprzez dobranie oryginalnych kolorów, ale także stosując kontrastowe przeszycia.

Siła niemieckiej technologii: 213 kW/290 KM 2.0 Turbo

Turbodoładowanie służy poprawie osiągów i efektywności – ta strategia Opla zyskała nowy wymiar w GTC Paris. Silnik
o niewielkiej pojemności, ze sprężarką o zmiennej geometrii turbiny i bezpośrednim wtryskiem paliwa, z sześciobiegową skrzynią, rozwija moc 213 kW/290 KM. Dwa wałki rozrządu o zmiennych fazach pracy i dwa drążki wyrównoważające zapewniają wysoką kulturę pracy i elastyczność. Dodatkowo, aby nie ograniczać momentu obrotowego i lepiej kontrolować trakcję, zastosowano przedni mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

 

Przy tych budzących respekt osiągach nie zapomniano o ochronie środowiska naturalnego. System Start/Stop ogranicza emisję spalin i zmniejsza hałas w ruchu miejskim, sprawiając, że GTC Paris może być oszczędny, pozostając autem na wskroś sportowym.

Nowatorska technologia poprawia osiągi

GTC Paris przenosi najbardziej zaawansowane rozwiązania inżynierskie Opla na nowy, bardziej sportowy poziom. Konstrukcja zawieszenia z bardzo szerokim rozstawem kół zapewnia najlepsze właściwości jezdne i charakterystykę prowadzenia. Przedni mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu połączono ze zastosowanym na osi tylnej drążkiem Watta i nowym wariantem aktywnego zawieszenia FlexRide.

 

Z tyłu, belka poprzeczna kontrolowana przez drążek Watta zwiększa precyzję prowadzenia i podnosi komfort jazdy,
z którego już słynie Astra czwartej generacji. Taka konstrukcja tylnego zawieszenia nie tylko ogranicza złożoność konstrukcji i jej masę, w porównaniu do tradycyjnego zawieszenia wielowahaczowego, ale zapewnia lepszą przyczepność w zakrętach. Sprawia, że auto jest dynamiczne
i zwinne bez uszczerbku dla komfortu jazdy.

 

GTC Paris jest także wyposażony w system FlexRide, który dostosowuje charakterystykę pracy zawieszenia do stylu prowadzenia i szybkości jazdy. Poza wrażeniami z jazdy, FlexRide poprawia bezpieczeństwo w sytuacjach krytycznych zwiększając stabilność pojazdu w każdych warunkach drogowych.

 

Nowatorskie rozwiązania techniczne pozwalają na lepsze wykorzystanie mocy i dynamiki drzemiącej we wspaniałych kształtach inspirującego nadwozia nowego Opla GTC.